Doświadczamy działając

Najlepszą szkołą jest doświadczenie

przysłowie arabskie

     W okresie od 02 lutego do 18 maja 2018 roku nasza szkoła uczestniczyła w głównej części XV edycji programu „Pamięć dla przyszłości”, tj. w projekcie „Od pomocy do ratowania. Wzorując się na Irenie Sendlerowej”. Działania projektowe realizowała sześcioosobowa grupa dziewcząt z klasy VIIa pod opieką nauczyciela koordynującego ten projekt.   

    Grupa projektowa nawiązała współpracę z Przedszkolem Samorządowym „Mazurki” w Prostkach. Uczestniczki projektu dwa razy poprowadziły zajęcia dla swoich najmłodszych kolegów i koleżanek. Początek pierwszych zajęć to była wyliczanka superbohaterów i rozmowy o nich. Następnie odbyło się przedstawienie niekwestionowanego bohatera czyli Pani Ireny Sendlerowej. Potem  quiz z nagrodami. Na koniec zadanie plastyczne czyli wykonanie portretu Pani Ireny Sendlerowej ewentualnie laurki dla niej. Pierwsza część kolejnych zajęć dotyczyła zwierzęcych przyjaciół, zaś druga to spotkanie z robotem LOFI. Opowieści o zwierzakach domowych, o tym jak o nie należy dbać i jak o nie należy się troszczyć, poprzedziły bardzo emocjonujące sterowanie robotem LOFI. Pamiątką po przeprowadzonych zajęciach stały się rysunki wykonane przez dzieci, na których  widnieją zwierzątka oraz roboty.

     Tuż przed zamknięciem projektu i jednocześnie przed Dniem Matki, grupa projektowa pomyślała o wsparciu dla osób dorosłych – przede wszystkim tych najstarszych i dotkniętych poważną chorobą. Dziewczynki zakupione przez siebie środki chłonne za około 200 zł  przekazały prowadzącej Parafialny Zespół Caritas w Prostkach – pani Elżbiecie Zielińskiej.

     W ramach realizacji projektu kilkakrotnie odbywała się – w niewielkich grupach - projekcja filmu „W imię ich matek. Historia Ireny Sendlerowej”.  Był to – jednocześnie – łatwiejszy i bardziej obrazowy sposób na przekazanie informacji dotyczących działalności naszej bohaterki.

   Grupa projektowa przeprowadziła konkurs plastyczny pt. „Portret Pani Ireny Sendlerowej”. Wyróżniono w nim pięć prac, które zaprezentowane zostały dzieciom z miejscowego przedszkola, w trakcie przeprowadzanych tam zajęć. Autorzy wyróżnionych prac otrzymali nagrody rzeczowe. Realizację w/w projektu wspomogli uczniowie kilku klas wykazując się przy tym inicjatywą własną.

    Uczniowie klasy IVb, żeby lepiej zrozumieć sytuację ludności żydowskiej zamieszkującej warszawskie getto, wykonali pewien eksperyment. Polegał on na tym, że ciągle przemieszczali się w niewielkim i skonstruowanym prowizorycznie przez siebie pomieszczeniu. Poczuli się osaczeni, poczuli ścisk i brak miejsca. To czego doświadczyli sprawiło, że stali się bardziej wrażliwsi na losy innych – krzywdzonych i skrzywdzonych.

      Klasa VIb postawiła sobie za cel odczytanie – na każdej lekcji historii i społeczeństwa – wybranego fragmentu książki, będącej wspomnieniem dzieci holocaustu. W swoim postanowieniu wytrwała do końca.

  Korytarz szkolny stał się na jeden dzień miejscem, gdzie na arkuszu papieru powstawała mapa myśli dotycząca pojęcia „holocaust”. Działanie odbyło się w ramach obchodów w dniu 19 kwietnia Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holocaustu.

    Większość działań – mimo zakończenia projektu – będzie kontynuowana dalej. Świadczy to o trafności wyboru projektu, który zainspirował i pobudził uczniów do działania.

https://youtu.be/_F3xieWLXUI