Wycieczka „Szlakiem pierwszych Piastów…”

W czerwcu 2019 r. uczniowie z naszej szkoły wzięli udział w kilkudniowej wycieczce. Wyjechaliśmy na nią 2 czerwca o godzinie 22.00, a w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym
w Piechowicach zameldowaliśmy się o godzinie 8.00 następnego dnia.

3 czerwca po śniadaniu przyjechał do nas przewodnik sudecki pani Agata Modzelewska, która zabrała nas w Karkonosze. Na początki zdobyliśmy Chojnik, średniowieczny zamek, z którego podziwialiśmy cudowne górskie widoki. Nasza kondycja pozwoliła nam także zobaczyć wodospad „Szklarki” znajdujący się w Karkonoskim Parku Narodowym, a także obejrzeć urokliwe zakątki Szklarskiej Poręby. Wieczorem, po kolacji, był czas na relaks i wspólne rozmowy przy ognisku.

4 czerwca z przewodnikiem panem Janem Niewczasem wybraliśmy się do Niemiec. Tu zachwyciło nas barokowe Drezno, w którym zakochaliśmy się bez pamięci. Ogromne wrażenie zrobiła także na nas twierdza wojskowa Konigstein, z której roztaczają się nieziemskie widoki. Ostatnim naszym punktem wycieczki, zaplanowanym na ten dzień, był pobyt  w mieście skalnym i wejście na mosty skalne w Bastei. Widoki jak z bajki… Byliśmy oczarowani…

5 czerwca wczesnym rankiem wyjechaliśmy w stronę Poznania. Na 3 godziny zatrzymaliśmy się w Kórniku (to nie jest błąd ortograficzny), w którym zwiedziliśmy zamek i arboretum otaczające go, powozownię, odnaleźliśmy również ławeczkę Wisławy Szymborskiej i dom, w którym pisarka przyszła na świat. Po pobycie w tej urokliwej miejscowości, pojechaliśmy do Poznania. Tam z przewodnik panią Kowalczewską zwiedziliśmy Ostrów Tumski. Zaczęliśmy od Katedry, w której mieszczą się szczątki naszych pierwszych władców Polski, a następnie przemierzyliśmy to miasto wzdłuż i w szerz, by poznać jego historię i zobaczyć ciekawe miejsca. Na naszej trasie nie mogło zabraknąć koziołków poznańskich – symbolu tego miejsca. Po wyczerpującym dniu odpoczęliśmy w ośrodku wypoczynkowym w Wiktorowie.

Ostatni dzień był również bardzo intensywny. Rozpoczął się on bardzo wcześnie, ponieważ już o 9.00 zwiedzaliśmy z przewodnikiem Biskupin. Będąc w tym miejscu musieliśmy koniecznie spróbować nauczyć się strzelać z łuku. Wzięliśmy więc udział w warsztatach „Łowiectwo pradziejowe”. Poprowadził je dla nas pan Piotr Dmochowski, nasz rodak z Mazur. Spotkanie to było bardzo ciekawe. Nasza męska część uczniowska chętnie podjęła wyzwanie rzucone przez naszego instruktora i próbowała z większym lub mniejszym sukcesem oddawać celne strzały z łuku. Obserwując ich zmagania, śmiem stwierdzić, że na kolację na pewno nie jedlibyśmy pieczonej zwierzyny… J Dziewczynki nie ustępowały chłopcom pola i również uczyły się łucznictwa.  Ostatnim naszym punktem wycieczki było zwiedzenie Gniezna, a przede wszystkim Katedry Gnieźnieńskiej. Na pewno nie zapomnimy widoku Drzwi Gnieźnieńskich, na których opowiedziano dzieje św. Wojciecha. W samej zaś katedrze na każdym kroku towarzyszyła nam historia początków naszego państwa. Wszystkie elementy, obrazy, freski, rzeźby tę historię nam przybliżały… Niezwykle czuliśmy się, będąc w tym niesamowitym obiekcie. Na samym końcu wstąpiliśmy do Muzeum Początków Państwa Polskiego, gdzie nasza wiedza i doświadczenia zostały uporządkowane i utrwalone.

Te cztery jakże intensywne dni na długo zapamiętamy. Cieszymy się, że mogliśmy przemierzyć „Szlak Piastowski”, który ugruntował naszą wiedzę dotyczącą początków naszej Ojczyzny, znanej nam tylko z książek. Dzięki możliwości odwiedzenia tych miejsc nasza wiedza jest pełna. Pobyt w Karkonoszach zrelaksował nas, a wizyta za granicami naszego kraju pokazała, że świat wart jest poznania, bo wszędzie jest wiele piękna, które trzeba umieć dostrzegać. Podróże kształcą