Czy można przejść przez dziurę w kartce papieru?

     Na to i na wiele innych pytań znaleźli odpowiedź uczniowie klas 4-5 uczestniczący w zajęciach dodatkowych z matematyki.

     W kwietniu 2016 roku – w ramach udziału nauczyciela matematyki w programie Nauczyciel Uniwersytetu Dzieci – została przeprowadzona  lekcja pt. „Jak powstają twierdzenia ?” Zajęcia odbyły się na tzw. kole matematycznym i w oparciu o scenariusz dostępny na stronie www.scenariuszelekcji.edu.pl .

     Uczniowie mogli samodzielnie przekonać się jak wygląda i jaka jest praca matematyka. Młodzi matematycy formułowali hipotezy i je udowadniali lub obalali, a także formułowali wnioski na podstawie przeprowadzonych obserwacji.

     Zaskakujący – dla siebie - wyciągnęli wniosek z przeprowadzonego ćwiczenia „Nicnierobienie”. Jak się okazało w czasie nicnierobienia myślimy, oddychamy, ... . Uczniowie przekonali się również o tym, że koła mogą stać się czworokątami. Najciekawsze i najbardziej zaskakujące było jednak doświadczenie, w wyniku którego uczniowie zostali przekonani co do tego, że można przejść przez dziurę w kartce papieru.

     Wykonywanie tych i innych zadań oraz ćwiczeń dawało uczniom możliwość kształcenia ich  umiejętności prowadzenia podstawowych – elementarnych - rozumowań matematycznych, zaspokajania ich ciekawości świata, odkrywania własnego zainteresowania matematyką i przygotowania się do edukacji na dalszym etapie kształcenia.

     Uczestnicy zajęć podzielili się swoimi wrażeniami z koleżankami i kolegami ze swoich klas.