Po co nam konstytucja? Czy dla każdej społeczności potrzebna jest konstytucja?

     Odpowiedziom na te pytania – głównie - służyła lekcja historii i społeczeństwa, jaka została przeprowadzona w maju 2016 roku w klasach 4-6.

    Punkt wyjścia stanowił niewielki fragment filmu ukazujący życie dzieci w państwie totalitarnym. Po obejrzeniu i podzieleniu się refleksjami oraz odpowiedzi na kilka pytań, uczniowie pracowali nad mapą myśli dla wyrazu król (niektóre sformułowania były twórcze, jak też i uwspółcześnione). Po wykonaniu tego ćwiczenia odpowiedzieli na dwa pytania: Kto rządzi w Polsce ?  Dlaczego w Polsce nie ma już króla ?

     W dalszej część lekcji odbyła się debata, która  dotyczyła demokratycznego charakteru państwa polskiego (wolne wybory, wolność słowa, wolne media, konstytucja), organów władzy w Rzeczypospolitej Polskiej (parlament, prezydent, rząd, sądy) oraz praw i obowiązków jej mieszkańców.

     Kolejnym etapem zrealizowanej lekcji była praca w grupach. Przedmiotem pracy uczniów były nieprawidłowości, jakich dokonał Zenobiusz Apodyktyczny (postać fikcyjna i opisana w karcie pracy) w zakresie władzy i zakresie praw człowieka i obywatela. Prezentacja efektów pracy w grupach odbyła się w dwóch częściach. W części pierwszej uczniowie wymienili naruszenia odnoszące się do  sprawowanej przez Zenobiusza władzy, w drugiej podali prawa, które zostały przez niego złamane.

     Celem zapobieżenia - w fikcyjnym  kraju - tyranii i łamaniu praw, uczniowie tworzą projekt konstytucji dla tego kraju. Biorą pod uwagę fakt, iż powstanie dokument regulujący ustrój i prawa. Kładą szczególny nacisk na dokładność  treści. Uwzględniają osoby i instytucje stojące na straży przestrzegania konstytucji, a w szczególności praw i wolności obywatelskich.

      Organem właściwym do orzekania w sprawie kontroli konstytucyjności aktów prawnych jest Trybunał Konstytucyjny.