Projekt edukacyjno – artystyczny – „Nasz ulubiony bohater literacki”

     Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich przypadający 23 kwietnia stał się inspiracją do zorganizowania i przeprowadzenia w naszej szkole projektu „Nasz ulubiony bohater literacki”. W projekcie tym udział wzięły wszystkie klasy I – VI.

     Aby dobrze się do niego przygotować, należało w toku narady klasowej zdecydować, kto jest ulubionym bohaterem literackim dzieci. Aby podjąć właściwą decyzję, trzeba było najpierw przypomnieć sobie tytuły znanych i lubianych książek – i tu pomocą służyła oczywiście biblioteka szkolna - a następnie w drodze demokratycznych wyborów, ustalić imię bądź przydomek kandydata. Gdy decyzje zapadły, zadaniem moich czytelników było przygotowanie plakatu przedstawiającego wytypowaną postać literacką. Obowiązkowo na plakacie musiał się znaleźć: tytuł książki, jej autor, a także należało zacytować fragment tekstu charakteryzujący  tegoż bohatera. Zdarzało się, że przedstawiciele klas jeszcze raz wypożyczali wybrane pozycje, by móc odnaleźć fragmenty dotyczące wybranych postaci, a następnie je zacytować.

     Gdy plakaty powstały, uczniowie zabrali się do wykonania kukiełek, pacynek, lalek. Oczywiście każda klasa wykonała postać, którą wybrała. W taki sposób powstała przepiękna galeria, która dwa tygodnie zdobiła główny hol naszej szkoły.

     Projekt ten był doskonałą okazją do zaangażowania uczniów w działania związane z promocją czytelnictwa. Promocją książek stały się tu wytwory dziecięcych rąk i wyobraźni, skłoniły one czytelników do wyrażania własnych wizji, uczuć i emocji. Aby osiągnąć założone cele, uczniowie musieli aktywnie i samodzielnie  poszukiwać własnego bohatera oraz sposobu jego wykonania. Niektórzy jeszcze raz wracali do tekstów, aby odszukać potrzebne fragmenty, zgłaszali się na konsultacje do biblioteki. Podczas realizacji projektu widać było ogromne zaangażowanie naszych podopiecznych, w wykonanie niektórych kukiełek włączyli się też rodzice i dziadkowie naszych pociech. Dzieci wielokrotnie przybiegały do biblioteki w poszukiwaniu ulubionych tekstów, wyszukiwały fragmenty najpełniej oddające cechy wybranych przez siebie postaci. Zdarzały się też zmiany w wyborach, gdy opis wydawał się zbyt skromny. Z ogromną radością obserwowaliśmy „wycieczki” na hol główny szkoły i tłumy uczniów podziwiające prace swoje i kolegów.

     Chciałabym bardzo serdecznie podziękować wszystkim uczniom, ich wychowawcom oraz rodzicom i dziadkom uczniów, którzy włączyli się w realizację tego projektu. Dzięki tej pracy wszyscy wiele się nauczyliśmy, a niektóre wytwory kreatywnych rąk dzieci stały się zachętą do sięgnięcia po zaproponowaną książkę.

 

Ulubieni bohaterowie uczniów:

1a – Czerwony Kapturek z baśni Ch. Perrault

1b – Plastuś z książki „Plastusiowy pamiętnik” M. Kownackiej

2a – Metka z książki „Czarna Owieczka” J. Grabowskiego

2b – Kot w butach z baśni Ch. Perrault

2c – Pingwiny z tekstu „Zaczarowana zagroda” Cz. Centkiewicza

3a – Kajtek z „Kajtkowych przygód” M. Kownackiej

3b – Lampo z książki „O psie, który jeździł koleją” R. Pisarskiego

3c – Puc i Bursztyn z książki „Puc, Bursztyn i goście” J. Grabowskiego

4a – Kuki z „Magicznego drzewa. Czerwone krzesło” A. Maleszki

4b – Mikołajek z książki „Mikołajek ma kłopoty”

5a – Ania z „Ani z Zielonego Wzgórza” L. M. Montgomery

5b – Smerfy

6a – Zenek Wójcik z „Tego obcego” I. Jurgielewiczowej

6b – Harry Potter z powieści J. K. Rowling