Lekcja poprzez aktywność ucznia

Obecne pokolenie "cyfrowych tubylców", na większości standardowo realizowanych przez nauczycieli lekcji, najzwyczajniej nudzi się i wyczekuje z utęsknieniem końca lekcji, który oznajmi dzwonek. Co zrobić, ażeby takich lekcji uniknąć? W jaki sposób je przeprowadzać, aby uczniowie wynosili z nich możliwie najwięcej? Jakie powinny być, żeby wzbudzić zaciekawienie lub zainteresowanie ich uczestników?

     Oczywiście zależy to - przede wszystkim - od chęci samego nauczyciela, a w dalszej kolejności od innych czynników, min. od kreatywności i pomysłowości prowadzącego, od możliwości lokalowych - wielkości i kształtu sali lekcyjnej czy korytarza, od środków możliwych do wykorzstania i wielu innych. Ale jak mówi życiowa prawda: dla chcącego nic trudnego. Doskonale sprawdza się na wszystkich rodzajach lekcji drama, która może mieć miejsce na lekcji historii, na lekcji języka polskiego, ale też i na lekcji matematyki. Można wykorzystać do tego celu zakupione gry edukacyjne lub wykonać je samemu. My graliśmy w nie a, teraz doskonale w nie grają nasze dzieci-uczniowie. Angażując uczniów w różne rodzaje aktywności z pewnością uniknie się rutyny, znużenia i nudy.

     Nie da się uciec od codziennej rzeczywistości czyli od technologii informacyjno-komunikacyjnej. Dla naszych dzieci-uczniów jest to nieodłączny element ich życia-bycia, coś co było, jest i będzie. A zatem wykorzystanie w ciekawy i zajmujący sposób tych technologii. Dla przykładu film był od zawsze i jest naszym w tym względzie sprzymierzeńcem. Nie ulega wątpliwości, że ma być dostosowany tematycznie, wiekowo i czasowo oraz zawierać to coś, co zajmie - choćby na chwilę -  młodego człowieka. Doskonałym sposobem na sprawdzenie wiedzy uczniów, a tym samym na rywalizację pomiędzy uczniami lub klasami, jest wykorzystanie quizów dostępnych na różnych platformach (np. kahoot, quzizz) wymagających użycia telefonu, tableta czy smartfona.

W naszej szkole wygląda to tak.