Podsumowanie III etapu

Każdy człowiek jest jak księżyc. Ma swoją drugą stronę której nikomu nie ukazuje.”

Mark Twain

     IV edycja programu „Być jak Ignacy”, której organizatorem jest Fundacja PGNiG S.A. im. Ignacego Łukasiewicza, zaś patronem honorowym Minister Edukacji Narodowej, pewien czas temu przekroczyła półmetek.

     Trzecią postacią poznaną przez członków szkolnej grupy projektowej był naukowiec Mieczysław Bekker. Mało kto wie, że jego łazik Lunar Roving Vehicle uczestniczył w misjach Apollo 15, 16 i 17.

     Uczniowie celem poznania życia oraz kariery zawodowej naszego rodaka wykonali szereg zadań, które wymagały od nich mniejszego lub większego nakładu pracy. Ich wykonanie sprawiało im radość, dawało im poczucie zadowolenia z podjętych działań i poszerzało ich zakres wiedzy szkolnej.

     Rozpoczęli od wykonania map myśli czyli graficznego przedstawienia skojarzeń z wyrazami kosmos oraz księżyc. Następnie poznali budowę łazika księżycowego, by móc wyciąć i odpowiednio go złożyć w wersji papierowej. Z quizem o panu Mieczysławie Bekkerze poradzili sobie znakomicie. Wszystkie odpowiedzi, jakich udzielili były poprawne. Poznali kilka znaczących postaci i ważnych dat z zakresu historii badań kosmosu. Rozegrali między sobą kosmiczny wyścig na wzór rywalizacji rozgrywającej się pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a ZSRR. Przenieśli się – co prawda tylko na jakiś czas - myślami do nieba, by zrelaksować się. Nakręcili filmik, w którym przywitali się z wyimaginowanymi mieszkańcami księżyca. List adresowany do pozaziemskiej cywilizacji okazał się dla nich wielkim wyzwaniem. Postanowili, że będzie to list, w którym w miejsce treści, wstawiony zostanie rysunek przedstawiający jedno z najczęściej stosowanych warzyw czyli ziemniaka. List zaopatrzyli w dopisek PROSTKEN. Słowne starcie przedstawicieli dwóch przeciwstawnych grup: zwolenników badania kosmosu oraz zwolenników skupienia się na problemach ziemi, nie przyniosło oczekiwanego rozwiązania. Argumenty obu grup były równie zasadne. Nie zabrakło zabaw. Jedną z nich była zabawa pt. „Co by było, gdyby kosmita ?” , która pozwalała kształcić wyobraźnię naszych uczniów.

     Członkowie grupy projektowej swoją pracę na III etapie projektu opisali w sposób nastepujący:

Księżycowy łazik złożony

Wyścig badań rozegrany

Mapa myśli stworzona

Nasza wiedza sprawdzona

Debata oksfordzka odbyta

List plastyczny z napisem

PROSTKEN

Do innych cywilizacji

i kwita !

Lot na Księżyc wykonany

Zabawa i niebiański relaks

Szkoda ale za mami !

Co jeszcze przed nami ?

Część czwarta

którą wyglądamy !

       Ostatnim – w tej edycji – czwartym naukowcem będzie wybitny pianista i kompozytor oraz wynalazca Józef Hofmann.