Ferie z ekonomią - Dzień drugi (25.01.2022)

Dzień drugi upłynął nam w tematyce bankowości.

Uczniowie poznali oferty banków oraz dowiedzieli się czym jest ROR - rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowym, rachunek oszczędnościowy i lokata. Przeanalizowali, które z produktów bankowych, są dobre dla oszczędzajacych. Wcielili się również w rolę pracowników banku, którzy mieli dla określonego klienta, zaproponować odpowiedni dla niego produkt bankowy oraz przekonać go do jego założenia. Poznali również definicje takich słów jak: odsetki, prowizja, pożyczka oraz depozyt.
Tego dnia młodzież uczestniczyła również w zajęciach online z przedstawicielami Narodowego Banku Polskiego. Podczas godzinnego spotkania uczniowie porozmawiali na temat historii pieniądza, poznali zabezpieczenia umieszczone na polskich banknotach. Mieli również okazję obejrzeć wybrane monety oraz banknoty kolekcjonerskie i okolicznościowe.
Po warsztatach online, skupiliśmy się na pieniądzach oraz różnych formach płatności. Porozmawialiśmy o kontach internetowych oraz płatnościach bezgotówkowych. Uczniowie poznali również zadania NBP oraz dowiedzieli się czym różni się on od banku komercyjnego.
Na koniec naszych wtorkowych zajęć zastanowiliśmy się, jak wyglądał handel w czasach, gdy nie było pieniędzy. Tutaj z pomocą przyszła nam gra dydaktyczna. Podczas jej pierwszej rozgrywki, uczniowie musieli zdobyć wymarzone przez siebie produkty, dysponując tylko 3 dobrami. W kolejnej turze zadanie było dkoładnie takie samo, z taką różnicą, że do obiegu zostały wprowadzone również pieniądze. Młodzież miała okazję sprawdzić czy barter - handel wymienny, był dobrym i sprawiedliwym rozwiązaniem, oraz porównać kiedy zdobywanie dóbr było prostsze - przed czy po wprowadzeniu pieniędzy.

Anna Fidura - koordynator projektu