Zakopane 2017

W dniach 1 - 5 czerwca 2017 r.  19 uczniów z klasy Va, 2 uczniów z  klasy IVb  Szkoły Podstawowej w Prostkach oraz 15 uczniów z Zespołu Szkół w Wiśniowie Ełckim uczestniczyło w wycieczce do Zakopanego. Opiekunami grupy z Prostek były p. Joanna Cybulska i p. Justyna Kurzątkowska, a  uczniów z  Wiśniowa Ełckiego - p. Monika Budnik. W wycieczce wzięli udział również przedstawiciele rodziców - p. Joanna Młodzianowska oraz p. Regina Szrage. Celem wycieczki było zapoznanie uczniów z elementami dziedzictwa narodowego, przyrodą, architekturą Podhala i tradycjami góralskimi oraz budowanie koleżeństwa wśród młodzieży, aktywne spędzanie czasu w formie pieszej wędrówki tatrzańskimi szlakami, a także integracja uczniów, nauczycieli i rodziców z dwóch gminnych szkół.

W pierwszym dniu wycieczki zwiedzaliśmy z przewodnikiem  Kraków - Stare Miasto oraz Wawel. Poznaliśmy historię Krakowa, legendy związane z drugą stolicą Polski  oraz jej najcenniejsze zabytki.  Następnie wyruszyliśmy do Zakopanego. Po przyjeździe do ośrodka wypoczynkowego, zakwaterowaniu i zjedzeniu kolacji, wyruszyliśmy na spacer, podczas którego podziwialiśmy górskie krajobrazy.

Kolejny dzień wycieczki obfitował w wiele wrażeń. Ruszyliśmy na szlak, który przebiegał przez Dolinę Kościeliską. O  tym miejscu opowiedziała nam pani przewodnik - Maria Skupień, rodowita góralka.  Byliśmy w bacówce, spróbowaliśmy najlepszych w Zakopanem oscypków, dowiedzieliśmy się, na czym polega kulturowy wypas owiec i jak wygląda produkcja owczych serów. Bardzo  ciekawym miejscem okazała się również Jaskinia Mroźna. Jej przejście miejscami nie było  łatwe, ale udało nam się pokonać trudności  i ruszyć  na Halę Ornak. Po długiej wędrówce odpoczęliśmy pod schroniskiem i wyruszyliśmy w drogę powrotną do Kościeliska.

Po południu pojechaliśmy do Bukowiny Tatrzańskiej. W Termach Bukowina – kompleksie basenów geotermalnych zasilanych wodą termalną - spędziliśmy kilka godzin, korzystając z licznych atrakcji tego miejsca.

W niedzielę rano znów ruszyliśmy w góry. Z Cyrhli przeszliśmy pod Wielki Kopieniec. Z niemałym trudem zdobyliśmy szczyt i ruszyliśmy w dalszą drogę. Podczas wędrówki pani przewodnik mówiła nam o przyrodzie tatrzańskiej, roślinności i zwierzętach, które tam występują. Następnie starsi uczniowie  weszli na Nosal i po zejściu do Kuźnic wróciliśmy do ośrodka.

Tego dnia wybraliśmy się również pod Gubałówkę. Kolejką wjechaliśmy na szczyt, z którego podziwialiśmy piękną panoramę Tatr.  Po zejściu z Gubałówki nadszedł czas na zakup pamiątek. Szczególną popularnością cieszyły się oscypki  i góralskie ciupagi.

Wieczorem w ośrodku wypoczynkowym czekał na nas grill oraz dyskoteka integracyjna. Zmęczeni, ale w doskonałym nastroju, bawiliśmy się świetnie, nie spodziewając się jeszcze jednej atrakcji zapewnionej przez opiekunów wycieczki - nocnego spaceru, który jak na "zieloną noc" przystało, przebiegał w wesołej atmosferze.

W poniedziałkowy ranek ostatni raz wyszliśmy w góry, tym razem spod Wielkiej Krokwi przeszliśmy do Doliny Strążyskiej, na Polanę Strążyską i pod wodospad Siklawica. Prowadził nas pan przewodnik – Bartek Łowisz - który z niezwykłym poczuciem humoru mówił o zwyczajach górali. Po powrocie do Zakopanego poszliśmy na Krupówki, a następnie wróciliśmy do ośrodka. Tam z wielkim smutkiem pożegnaliśmy gospodarzy i ruszyliśmy w długą drogę do domu. W autokarze śpiewaliśmy piosenki turystyczne i wspominaliśmy wspólnie spędzony czas.

Mimo dość dużej różnicy wieku, uczestnicy wycieczki byli bardzo zintegrowani, pomagali sobie wzajemnie, dzięki czemu atmosfera panująca podczas wyjazdu  była bardzo miła i przyjazna.